SALAM MESRA SELAMAT DATANG

Badan Dakwah dan Kerohanian, SM Sains Dungun, 23000 Dungun, Terengganu Darul Iman

Monday 30 March 2015

Bina Kematangan Dalam Interaksi





MatWan | 21:03 | 0 Comments



Manusia berhubung melalui pelbagai medium yang membentuk satu interaksi yang dinamakan komunikasi. Komunikasi amat penting kerana ia merupakan satu cara dalam menyampaikan sesuatu.

Kemunculan medium media sosial seperti Facebook, Twitter, Instagram, dan blog membawa satu dimensi baharu dalam hubungan interaksi antara manusia. Namun, ia juga membawa satu cabaran kepada pengguna medium tersebut kerana penggunaan kemudahan tersebut sering disalah guna atau dimanipulasi pihak-pihak tertentu.

Jaga sensitiviti dan hormat orang lain

Mutakhir ini timbul pelbagai isu yang membawa kepada perbalahan antara satu sama lain. Semuanya kerana ada pihak tidak menjaga sensitiviti pihak lain dalam  berkomunikasi termasuklah dalam penggunaan media sosial yang meluas pada hari ini.

Islam mengajar kita untuk menghormati orang lain termasukah golongan bukan Islam dan ia merupakan salah satu dakwah kepada mereka. Akibat dari sesetengah aktiviti di media sosial yang tidak menjaga sensitiviti agama dan kaum ini boleh mencetuskan perbalahan dalam masyarakat terutamanya di Malaysia yang terdiri dari pelbagai agama, bangsa dan etnik.

Siasat sebelum share

Tidak dinafikan ramai antara kita hari ini suka menekan butang kongsi atau ‘share’  tanpa menyisat kesahihan berita yang dibaca. Ia boleh menimbulkan pelbagai polemik dan keresahan.

Allah menerangkan dalam al-Quran melalui firman-Nya, apabila datang kepadamu seorang fasik membawa berita, selidikilah berita tersebut.
Sebenarnya tanpa kita sedar, apa yang kita tulis, apa yang kita komen, dan segala tingkah laku yang kita lakukan menunjukkan kematangan kita, tidak kira di alam realiti mahupun alam maya.

Kesimpulannya, kemunculan aplikasi internet yang menjadi trend hari ini perlu digunakan sebaiknya. Kita perlu sentiasa ingat bahawa setiap apa yang kita lakukan akan dicatat walaupun sebesar zarah, samada kebaikan ataupun keburukan.






By MatWan
A Short Description about youself







Stay Connected With Us
Feed Icon Twitter Icon Facebook Icon Google+ Icon Youtube Icon


Share and Spread Share On Facebook +1 This Post Digg This Post Stumble This Post Tweet This Post Tweet This Post Tweet This Post Save Tis Post To Delicious Share On Reddit Bookmark On Technorati


Related Articles

JOIN THE DISCUSSION

Any feedback, questions or ideas are always welcome. In case you are posting Code ,then first escape it using Postify and then paste it in the comments

0 comments: